duminică, 29 noiembrie 2009

Pământul eşti TU!

Pământ sunt şi Pământ am fost „dintotdeauna”. Dar – oare – voi rămâne Pământ şi de acum înainte?

În urmă cu 4 milioane de ani ai apărut tu, omule. La început ai fost „timid” şi deloc invaziv pentru mine. Apoi te-ai dezvoltat, tot mai mult şi mai mult, şi - fără a ţine seama de mine, crezând că am resurse inepuizabile – mi-ai stors energia şi m-ai ostenit ca pe un sclav.



Iniţial îmi era bine. Aveam ape curate, păduri suficiente, strat protector de ozon... Ai aruncat şi continui să arunci materiale plastice în râurile şi în oceanele mele, ai început să produci mai mult decât ai nevoie, mi-ai tăiat pădurile şi – astfel - am ajuns la limită. Nu mai am forţa de a reduce furtunile, nu mai am puterea de a opri uraganele.

Mă sufoc; mă sufoc din cauza acumulării în atmosferă a diverselor gaze, în special vapori de apă (70%), dioxid de carbon, metan, care au dus la accentuarea efectului de seră. Acţionând ca sticla unei sere, aceste gaze împiedică radiaţiile de căldură ale Soarelui, reflectate de mine, sa revină in spaţiu şi mă încălzesc tot mai mult, sufocându-mă.

Foloseşti cianuri pentru a extrage metale preţioase. Fluvii, râuri, chiar mări şi oceane mi-au fost astfel otrăvite. Pânzele freatice, care constituie rezervele de ape subterane de unde este extrasă apa potabilă, sunt contaminate şi de îngrăşămintele şi pesticidele folosite pe scară largă în agricultură. Ploile acide contribuie la poluarea apei.

Am 4,57 miliarde de ani. Sunt copilul Universului, care are venerabila vârstă de 13,7 miliarde de ani. Tu, omule, câţi ani ai? Da, da, tu, tu care-mi citeşti acum „pledoaria” pentru viaţă! Caţi „anişori” ai?

Opreşte-te pentru o clipă. Uită-te în jurul tău, uită-te ŞI la mine! Ascultă-mă precum făceau strămoşii tăi. Ei ştiau să mă protejeze.
Plantează cât mai mulţi copaci; nu mai tăia în neştire copacii deja existenţi.
Nu mai arunca oriunde deşeurile. Reciclează! Şi nu fă asta doar acasă, ci – mai ales – la locul tău de muncă, căci acasă ai 1-2 kg de deşeuri/zi, iar la muncă poţi avea tone!

Fă toate acestea pentru mine, dacă nu le faci pentru tine şi pentru copiii tăi.
Pământul eşti TU!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu